Informatie
Financiën beheren
terug naar overzicht

Kengetallen brutowinst

De brutowinst is het verschil tussen verkoopprijs en inkoopprijs. De brutowinst is belangrijk wanneer je wilt bepalen of een bedrijf een goed rendement heeft. Daarbij moet je de brutowinst zien in verhouding met andere gegevens van het bedrijf. Je kunt de brutowinst in verhouding zien met de inkoopprijs en de verkoopprijs. Je kunt ook de brutowinst met de omzet vergelijken. Verder kun je de brutowinst berekenen per vierkante meter bedrijfsoppervlakte en per arbeidskracht.
Het kengetal voor de omzet

Brutowinst als percentage van de inkoopprijs

Simone en Jan hebben een bloemenwinkel. Zij kunnen voor een lage prijs een grote partij sierbloempotten inkopen. De inkoopprijs is € 5,80 per stuk. In haar winkel verkoopt Simone de potten voor €9,95 per stuk. De brutowinst per pot bedraagt € 4,15.
De brutowinst als percentage van de inkoopprijs is:
€ 4,15 : € 5,80 x 100 = 71,6%
Brutowinst : inkoopprijs x 100%= brutowinst als percentage van de inkoopprijs

Brutowinst als percentage van de verkoopprijs

De brutowinst als percentage van de verkoopprijs bereken je als volgt:
€4,15 : € 9,95 x 100% = 41,7%
De brutowinst als percentage van de inkoopprijs of van de verkoopprijs is een belangrijk kengetal. Je kunt gelijksoortige ondernemingen op deze manier met elkaar vergelijken. Ook kun je je eigen bedrijfsresultaten in een bepaalde periode vergelijken met die in een voorgaande periode.
Brutowinst : verkoopprijs x 100%= brutowinst als percentage van de verkoopprijs

Brutowinst als percentage van de omzet

De brutowinst kan worden verhoogd door of de inkoopprijs te verlagen of de verkoopprijs te verhogen. Maar dat kun jeniet zomaar doen. Als Simone de bloempotten niet voor € 9,95 maar voor € 12,95 gaat verkopen, bestaat de kans dat de potten onverkocht in de winkel blijven staan. Via brancheorganisaties kun je achterhalen hoe de brutowinst als percentage van de omzet is binnen je bedrijfstak.
Simone had een brutowinst van € 189.000 en een omzet van € 537.000. De bloempotten hadden een brutowinstpercentage van 41,7%, dit is dus hoger dan het gemiddelde van het bedrijf.
€ 189.000 : € 537.000 x 100% = 35,2%

Bedrijfs- en winkelvloeroppervlakte

Simone en Jan kunnen de brutowinst berekenen per m² winkeloppervlakte. Als oppervlakte kunnen ze de totale bedrijfsvloeroppervlakte nemen, maar ook alleen de winkelvloeroppervlakte. De bedrijfsvloeroppervlakte is de totale oppervlakte van de vloer aan bedrijfsruimte. De vloeroppervlakte voor de verkoop is de oppervlakte die gebruikt wordt voor de verkoop. In de winkel van Simone en Jan bedraagt de bedrijfsoppervlakte 185 m ² en de verkoopvloeroppervlakte 130 m ².

Brutowinst per m² bedrijfsvloeroppervlakte ( bvo) en verkoopvloeroppervlakte

De brutowinst per m ² bedrijfsvloeroppervlakte is makkelijk te berekenen.
€189.000 : 185 m ² = € 1.021,62
De brutowinst per m² verkoopvloeroppervlakte is dan:
€189.000 : 130 m² = € 1.453,85
De brutowinst per m² speelt een rol bij het beantwoorden van de vraag of je een bepaald product wel of niet moet verkopen. Stel je voor dat je een brutowinst van € 5.000 op woonaccessoires op een oppervlakte van 18 m² vergelijkt met een brutowinst op het oude product, bloemenvazen, van € 4.000 op een oppervlak van 10m ².
De vergelijking van de brutowinst per m ² woonaccessoires en bloemenvazen:
Woonaccessoires Bloemenvazen
€ 5.000 : 18 = € 277,78 € 4.000 : 10 = € 400
Om de ruimte optimaal te benutten zou je beter de bloemenvazen in je assortiment kunnen houden.

Brutowinst per arbeidskracht

Simone werkt fulltime en Jan tweeënhalve dag per week in de winkel. Jan is een halve arbeidskracht. Jan heeft hiernaast een taak in het huishouden. De brutowinst per arbeidskracht is dan:
€ 189.000 : 1,5 = € 126.000
Ook dit is een belangrijk kengetal om ondernemingen onderling met elkaar te kunnen vergelijken. Als je twijfelt over personeelsuitbreiding kan het een goed idee zijn om te berekenen hoeveel je brutowinst per arbeidskracht is. Dit kun je dan vergelijken met andere branchegenoten. Misschien blijkt dan wel dat jouw personeelsleden minder brutowinst opleveren dan in vergelijkbare ondernemingen. Ze kunnen dan wellicht een verkooptraining gebruiken om meer te verkopen.
De inkoopprijs van klompen is €2,50 en de verkoopprijs is €10,-. Wat is het brutowinst percentage?
3%
30%
300%
Dit is het juiste antwoord.
Dit antwoord is onjuist.
De brutowinst per arbeidskracht bereken je door:
Brutowinst : Aantal arbeidskrachten
Nettowinst : Aantal arbeidskrachten
Aantal arbeidskrachten x Brutowinst
Aantal arbeidskrachten x Nettowinst
Dit is het juiste antwoord.
Dit antwoord is onjuist.