Informatie
In- en verkoop
terug naar overzicht

Huisstijl bepalen

In de communicatie met je klant is de huisstijl een belangrijk onderdeel. Je wilt de consument laten zien dat jouw product past bij zijn koopmotief. Die boodschap wordt versterkt als de huisstijl het product versterkt. Door de gevel en de inrichting van je winkelwinkel, je logo, je reclameflyer een frisse en warme uitstraling te geven, worden klanten getriggerd om naar jouw winkel te komen.
Je huisstijl ondersteunt de verkoopmogelijkheden van je product.

Waar komt de huisstijl in terug?

De huisstijl zie je onder meer in de naam van je bedrijf, het logo of beeldmerk, de uitstraling van communicatie- en reclamemateriaal, de aankleding en kleuren van je bedrijf, de verpakkingsmaterialen en eventueel de kleding van het personeel. Ook komt de huisstijl terug in presentaties, op briefpapier, offertes, facturen, enveloppen, website en e-mails. Kies je huisstijl met zorg. Maak het niet te ingewikkeld. Klanten moeten in één oogopslag kunnen zien wie je bent. Ben je een kweker, dan ligt het voor de hand om in je huisstijl iets met aardekleuren te doen en met een boom, bloem of waterplant. Als felle kleuren en een auto in je logo associëren klanten niet met een kwekerij. Probeer wel origineel te zijn.
In je huisstijl laat zien wie je bent.

Kleurgebruik

Kleur is een krachtig signaal dat direct op de belevingswereld inwerkt. Een kleur moet passen bij het karakter van een bedrijf en niet te veel afwijken van wat gebruikelijk is. Toch kan een gedurfde kleurkeuze een zeer onderscheidend element zijn binnen de huisstijl. Als je kleuren kiest, moet je er rekening mee houden waarvoor je ze gebruikt. Iedere papiersoort heeft bijvoorbeeld een andere werking op hoe de kleuren er uitzien. In een interieur verandert kleur door de lichtbronnen en een beeldscherm geeft kleuren soms ook heel anders weer. Een algemene regel is dat jongeren zich goed voelen bij felle en harde kleuren, terwijl ouderen zich veel beter voelen bij zachtere kleuren. Als de klant zich goed voelt, dan zal hij eerder bereid zijn om te kopen.
Iedere kleur heeft een andere betekenis.

Budget voor de huisstijl

Je kunt de huisstijl zo mooi maken als je wilt, maar je moet het wel kunnen betalen. Het moet dus passen in je budget. Je moet immers de kosten van je huisstijl terugverdienen door winst te maken op je product. Wanneer stel je dan het budget vast? Omdat je het geld nodig hebt voordat je iets verkoopt, neem je de huisstijl op in je verkoopplan. Als je de verkoopprijs en de verwachte omzet van je onderneming berekent, neem je daarin de kosten van de huisstijl mee. Er is altijd een relatie tussen prijs en huisstijl. Aldi is goedkoop en heeft een beperkt huisstijlbudget. Apple is duur en besteedt veel geld aan een chique huisstijl.
Zorg dat je huisstijl past jouw imago in de markt ondersteunt.
Wat is een huisstijl?
De huisstijl is de manier waarop het gebouw van het bedrijf is ingericht, welke kleuren en meubels erin staan.
De huisstijl is de manier waarop de mensen zich gedragen naar de doelgroep: bijvoorbeeld conservatief of populair.
De huisstijl is de consistente presentatie van een bedrijf naar buiten toe, de klant.
De huisstijl van een bedrijf is de consistente presentatie van een bedrijf naar buiten toe. Dit komt tot uiting. Het is vaak de eerste kennismaking voor klanten en dus erg belangrijk voor de uitstraling van het bedrijf.
Dit antwoord is onjuist.
Als je aan een bloemenzaak zou beginnen, wat voor kleuren zou je dan kiezen in je huisstijl?
Blauw en wit.
Roze en oranje.
Grijs en zwart.
Het juiste antwoord is roze en oranje. Bloemen worden geassocieerd met een veelheid aan kleuren. Blauwe en wit komen klinisch over en grijs en zwart zijn niet kleurrijk.
Dit antwoord is onjuist.