Informatie
In- en verkoop
terug naar overzicht

Verkoopplan maken

Als je nieuwe producten wilt gaan verkopen, is het verstandig om een verkoopplan op te stellen. Dit hoeft niet heel ingewikkeld te zijn, maar het moet enkele basisvragen beantwoorden:
Wat zijn je verkoopdoelen voor de komende periode: de targets?
Wat is je strategie of hoe ga je die doelen halen?
Wat is je actieplan of welke acties plan je, wie gaat wat doen en wat mag het kosten?
Op deze manier weet iedereen waar we voor gaan.

Een verkoopplan van Intratuin 1

Het doel:
Intratuin wil de omzet voor de afdelingen tuinmeubelen en vissen in 2014 verhogen met 5%.
Op de afdeling diervoeders in 2014 moet de omzet stijgen met 15%.
De strategie:
In de winkel maken we 15% meer ruimte voor tuinmeubelen.
We organiseren een picknickdag voor klanten en richten ons daarbij vooral op jonge gezinnen met kinderen.
We organiseren deze zomer een muziekmiddag voor 50+’ers op de afdeling tuinmeubelen.
We organiseren van twee dierendoedagen.
De acties:
Op 15 februari 2015 is er een tuinmiddag. Het thema is ‘genieten van de tuin’. Dat komt tot leven door een barbecue in de winkel met achtergrondmuziek van Duitse schlagers. Piet Voorthuizen organiseert dit. Het budget is € 2000,- Reclame hiervoor start op in januari 2015 via flyer en een spotje op de lokale radio.
Het tuincentrum gaat de accenten verleggen.

Een verkoopplan van Intratuin 2

De acties (vervolg):
Dierendoedag vindt plaats op 3 maart en 8 september. Peter Coenen organiseert dit. Hij nodigt de plaatselijke dierenarts uit om spreekuur te houden (gratis) en experts van voerfabrikanten om voorlichting te geven. Het budget is € 2500,- voor beide dagen.
Op alle dagen wordt een klantenenquête gehouden, die de koopbehoefte voor deze producten onderzoekt.
Op alle dagen wordt de personeelsbezetting op die afdeling uitgebreid met twee verkopers.
Contact zoeken met twee ouderenverenigingen uit het werkgebied om te vertellen wat een dier kan betekenen voor levensgeluk van kinderen. Daarnaast een korte toelichting over geven de verzorging en voeding.
Formuleer de doelen zo SMART mogelijk. SMART is een afkorting die veel in marketing wordt gebruikt. Hij staat voor Specifiek – Meetbaar – Acceptabel – Reëel – Tijdsgebonden.
De dierenarts is onderdeel van het verkoopplan.

Wanneer en waarom maak je een verkoopplan?

Verkoopplannen zijn nuttig als je in een jaar een cyclus doorloopt. Voor het eind van het kalenderjaar kijk je terug op de verkoop van dat jaar tot op dat moment. Op basis daarvan stel je nieuwe verkoopdoelen vast voor de onderneming. In een grote onderneming neem je daar meer tijd voor dan in een kleine onderneming. Als de nieuwe verkoopdoelen zijn vastgesteld, bepaal je een budget waarmee je de doelen kunt realiseren. Stel jezelf de volgende vragen:
Zijn de verkoopdoelen haalbaar?
Leveren ze (op termijn) een duurzame omzetstijging op?
Als je structureel met de markt en je verkoop bezig bent, kun je na enige tijd goed inschatten wat je klanten willen en daardoor extra omzet of verkoop realiseren.
Een verkoopplan helpt om meer omzet en verkoop te realiseren.
Waaruit bestaat een verkoopplan?
Verkoopdoelen, targets en actieplan.
Verkoopdoelen, strategie en actieplan.
Verkoopdoelen, strategie en targets.
Verkoopdoelen, strategie en actieplan.
Verkoopdoelen zijn de targets die je stelt voor een bepaalde periode, met de strategie bepaal je hoe je die doelen wilt behalen. In het actieplan leg je vervolgens vast welke concrete acties uitgevoerd worden, wie ze uitvoert en wat het budget is.
Dit antwoord is onjuist.
Waarom maak je een verkoopplan?
Zonder verkoopplan mag je niet zomaar producten gaan verkopen.
Om ieder jaar doelgericht een omzetstijging te genereren.
Met een verkoopplan kun je inschatten welke producten het best verkopen.
Met een verkoopplan kun je producten die niet goed verkopen, verkoopbaar maken
Met een verkoopplan kun je heel bewust en doelgericht werken aan een omzetstijging. Het is niet verplicht, maar zonder plan is het moeilijker je omzet te beïnvloeden.
Dit antwoord is onjuist.